diumenge, 18 d’octubre del 2009

Gambia is good

Se’ns va acabar la verdura fresca a casa i vaig preguntar a l’Ami a on podria comprar bona verdura, em va recomanar Gambia is good, al costat de Concern Universal, una ONG britànica, darrera del cementiri de la Segona Guerra Mundial.
Mentre no tenim l’hort productiu no ens queda més remei que confiar amb el saber fer de les pageses d’aquí. I tal i com van les coses, em sembla que serà per bastant de temps. El carbassó se l’han menjat les formigues, els llimacs i els ocells,el blat de moro creix força be, però en tenim per temps, el julivert i l’alfàbrega els tenim força macos, si em de viure d’això ho tenim clar. Els melons els hem plantat a un altre banda del jardí a on hi van menys els ocells i de moment tira i l’enciam està treien el cap. Amb Mr Lamin , el jardiner,cada dia fem inventari .Tenim un acord, l’hort el treballem els dos i el que produeixi ens ho repartirem, la meitat per ell i l’altre per nosaltres.
Vaig anar a comprar la verdura tot fent una passejada, el cementiri és a deu minuts de casa, vaig aprofitar per entrar a veure la ONG, es dediquen a temes de desigualtats, el personal és tot Gambià, em va semblar prou interessant el que feien i la filosofia de l’entitat, vaig aprofitar per deixar una carta de presentació per col•laborar amb ells ja sigui com a consultor o voluntari. La porto sempre a sobre i quan conec una institució que m’agrada la deixo. Qui sap, això és com l’hort, primer sembres i desprès reculls. De moment em serveix per anar coneixent a gent que fa coses força interessants.
En els últims cinquanta anys occident s’ha gastat 2 bilions d’euros (bilions europeus, és a dir milions de milions ) en ajuda internacional , els resultats obtinguts son certament desastrosos. Curiosament els països que més han prosperat , a igualtat de condicions inicials,han estat aquells que ha rebut menys ajuda i a més l’ajuda que han rebut ha estat per un període concret en el temps. Curiosament les úniques accions que de veritat mostren indicadors positiu son les que s’han dut a terme en salut i educació. Ara be, quan parles amb algun Africa de quin és el seu problema principal el que et diu és “no tenim feina”.Per això m’agrada xerrar amb gent que es dedica a la indústria del desenvolupament.
Al sortir de la visita li vaig preguntar al guarda de seguretat a on era Gambia is good, i amb una cara de felicitat gairebé infantil em va dir “Gambia is good everywhere” , m’havia tocat el graciós , vaig pensar, tenia pressa , m’havia entretingut massa. L’home em va veure la cara i potser es va adonar que no m’havia fet gracia tot i que l’acudit era mooolt bo i em va dir, “és aquí mateix, t’acompanyo” i tenia raó, era allà mateix al pati de la ONG.
“Gambia is good” es un petit mercat de fruita, es obert tot l’any, pero només entrar ja veus que te alguna cosa diferent. A l’esquerra hi ha un contenidor marítim refrigerador connectat a la xarxa , les parades son netes, la fruita i la verdura és molt vistosa, hi ha rètols per tot arreu que et recorden que el que compres, tot, ha estat produït a Gambia i et diu d’on son les coses. Tenen una xarxa de pageses locals a qui els hi compren els productes durant tot l’any. Venen també sucs , iogurts i llet fermentada que la fan a Kombo Dairy Farm.
Vaig comprar el que necessitava. Ara a aquesta època de l’any hi trobes patates, carbasses, tomàquets, pastanagues, un enciam amarg,ceba, pomes vermelles boníssimes, pinya,plàtans, es a dir, una mica de tot. Vaig comprar llet fermentada també. Al pagar, un altre sorpresa, em van donar factura i a més em varen donar un paper amb una adreça d’internet a on podia fer comandes i em van dir que cada dimarts repartien ,em vaig quedar parat. A un mercat a l’Àfrica, un mercat a sota d’un arbre, podia fer comandes per internet. Val la pena mirar la web, www.gigorder.com
L’home que porta el mercat em va estar explicant que el mercat donava treball estable a unes quinze persones a més d’assegurar mercat a les pageses que a més i gràcies al contenidor frigorífic podien vendre tot el que produïen. Als altres mercats al vespre el que no s’ha venut o es ven més barato o s’ho mengen les cabres. També donava feina a la furgoneta que feia el repartiment.Hi ha mercat per aquest servei? Li vaig preguntar, em va dir que si, que cada vegada més, que la ciutat la gent no te temps per anar a comprar i si vol comprar les coses quan surt de la feina la fruita ja no es fresca. A més una persona pot carregar el que pot portar a sobre, quan t’ho portem a casa, em va dir, pots demanar tant com en vols. Hi havia pensat l’home.
Hi ha gent que fa coses interessants a tot arreu, vaig marxar carregat com un ase però feliç pensant que la propera vegada m’ho portarien a casa.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada